Drytech: Bærekraftstraineen som endret alt

Da tradisjonsrike Drytech tok inn en bærekraftstrainee, åpnet det både øyne og markeder

Drytech AS er en innovativ familiebedrift med vekstambisjoner i det nasjonale og internasjonale markedet innenfor forsvars- og fritidsmarkedet. Bedriften ble etablert i 1989 og er lokalisert i Tromsø.
Som en medlemsbedrift i UN Global Compact, kom bærekraftsmålene tidlig på banen for Drytech. Men det var ikke før de valgte å inngå et samarbeid med en bærekraftstrainee at ting skjøt fart og bærekraftsarbeidet ble innarbeidet i alle deler av driften.

-Vi hadde våre erfaringer, arbeidsmetoder, produktkunnskap og rutiner som vi hadde vært gode på i over 30 år. Emma kom inn utenfra med en stor kompetanse på bærekraft, og gikk i dybden med vår historie, organisasjon og verdikjede. Når vi koblet disse to sammen og fikk kartlagt verdikjeden vår opp mot bærekraftsmålene, skjedde en stor endring i hele organisasjonen, sier Monica Mathiassen, business developer & key account manager i Drytech.

-Hele måten vi tenker bærekraft på ble endret – og det ble mye klarere hva bærekraft betyr for oss i praksis. Prosessen med Emma har gjort at vi nå står veldig stødig i våre 7 bærekraftsmål, sier Mathiassen. Hun fastholder verdien av å få inn nye tanker i en krevende endringsprosess.

-Bærekraftsfokus påvirker oss på flere måter og gjennom forskjellige initiativ. Vi må investere smart, være engasjerte og utvikle oss. Vi må tørre å tenke høyt, og vi må dele kompetanse. Fra vår base i Tromsø skal vi være en ansvarlig matprodusent og ledende på utvikling av langsiktig, bærekraftig verdiskaping, sier Mathiassen.

Les mer om Drytech på realoutdoorfood.com.

- Vi synes at bærekraft var litt vanskelig å tyde i vår verdikjede og arbeidshverdag. Alt dette endret seg da bærekraftstraineen Emma kom inn

Monica Mathiassen, Business Developer & Key Account Manager i Drytech

Drytech produserer merkevarene real turmat og real field meal

Hver dag til alle døgnets timer over hele verden spises Drytechs turmat på fjelltopper, polare ekspedisjoner, av soldater, maratonløpere, av helsepersonell i flyktningeleirer og familier på helgetur.

For en matvareprodusent som Drytech, handler bærekraft om mange deler av verdikjeden. Fra ingredienser til produksjonsmåter, energibruk, transport og distribusjon.

moderne konsumenter stiller krav om bærekraft

Det skjer en endring i Norge, Europa og verden: Forbrukere, næringsliv og samfunn stiller krav og forventninger om at deres verdikjede og produsenter driver bærekraftig. – For å møte våre egne og samfunnets bærekraftsmål må vi utvikle hele organisasjonen. Det stiller mange krav til oss som matprodusent, sier Mathiassen.

For drytech er bærekraft også konkurransekraft
i norge og verden

Drytech konkurrerer i nasjonale og internasjonale markeder og eksporterer sine produkter til over 20 land. -For oss er bærekraft også i høyeste grad konkurransekraft. Ikke minst gjelder dette leveranser til de internasjonale markedene. Der vi ser at de er svært opptatt av ting som for eksempel råvarenes opprinnelse, etikk, matsvinn, matsikkerhet og hvordan våre produkter produseres, avslutter Mathiassen.

nye tanker fra unge hoder er gull verdt

Ikke bare for Drytech, som fikk uvurderlig hjelp av sin bærekraftstrainee – men vi hører også det samme fra mange andre bedrifter. Reisen mot bærekraft vil være krevende, men den skaper også store muligheter for oss i nord. Og da trengs unge flinke hoder som ser mulighetene som ligger i bærekraft for bedrifter og samfunn.

Drytech produserer merkevarene real turmat og real field meal

Hver dag til alle døgnets timer over hele verden spises Drytechs turmat på fjelltopper, polare ekspedisjoner, av soldater, maratonløpere, av helsepersonell i flyktningeleirer og familier på helgetur.

For en matvareprodusent som Drytech, handler bærekraft om mange deler av verdikjeden. Fra ingredienser til produksjonsmåter, energibruk, transport og distribusjon.

moderne konsumenter stiller krav om bærekraft

Det skjer en endring i Norge, Europa og verden: Forbrukere, næringsliv og samfunn stiller krav og forventninger om at deres verdikjede og produsenter driver bærekraftig. Fra kortreiste råvarer til energibruk i produksjonen, matsvinn, emballasje og transportlogistikk for å nevne noe.

For drytech er bærekraft også konkurransekraft
i norge og verden

Drytech konkurrerer i nasjonale og internasjonale markeder og eksporterer sine produkter til over 20 land. -For oss er bærekraft også i høyeste grad konkurransekraft, sier Monica Mathiassen i Drytech. Ikke minst gjelder dette leveranser til de internasjonale markedene. Der vi ser at de er svært opptatt av ting som for eksempel råvarenes opprinnelse, etikk, matsvinn, matsikkerhet og hvordan våre produkter produseres, avslutter Mathiassen.

nye tanker fra unge hoder er gull verdt

Ikke bare for Drytech, som fikk uvurderlig hjelp av sin bærekraftstrainee – men vi hører også det samme fra mange andre bedrifter. Reisen mot bærekraft vil være krevende, men den skaper også store muligheter for oss i nord. Og da trengs unge flinke hoder som ser mulighetene som ligger i bærekraft for bedrifter og samfunn.

i flere år har vi arbeidet hardt for å REDUSERE AVTRYKKENE VÅRE

-50%
mindre energibruk
100%
bruk av fornybar energi

det neste store for oss er å redusere matsvinn - et stort problem for hele matvareindustrien.

For oss betyr _fremstr at vi får tilgang på kompetanse og en arena for bærekraft i Tromsøregionen. Det gleder vi oss tiL!

Monica Mathiassen, Business Developer & Key Account Manager i Drytech