Traineeblogg

Ingvild Aas Ravlum

Kommuneplanlegger Karlsøy kommune

Studietur til Lofoten!

I forrige uke dro vi på traineesamling i Lofoten, og det var helt nydelig der. Dette var Fremstr sin første ordentlige samling, og det var så gøy! Jeg har fått den æren om å skrive om hvordan turen har vært og hva vi har gjort – så spenn fast setebelte!

Det hele startet med oppmøte søndag, nede på Prosteneset i Tromsø, kl 23:55.  Reisen startet med at vi skulle ha en natt på Havila. Vi var alle litt trøtte, så det ble rett til sengs i vår egen lugar. Senga føltes ut som en hvit sky!

Dag 1 Tromsø-Svolvær

Dagen etter var det frokost, som bestod av en meny hvor man kunne velge flere retter! Det føltes ut som at vi var på en luksusresort, hvorav maten og kaffen smakte. For å redusere matsvinn har ikke Havila buffet men bordbestilling for sine gjester. Deretter var det bare å sette i gang det faglige.

Først ut var BDO, som pratet om «bevisstgjøring på bærekraftig utvikling», «hvordan kan jeg jobbe med bærekraftig utvikling?» og «bærekraftsordbok – noen sentrale begreper». Dette var et veldig interessant og aktuelt innlegg, og det beste av alt var at det var interaktivt! Vi hadde gruppeoppgaver underveis, samt det var rom for å stille spørsmål. Dette skapte gode og interessante debatter, og jeg vil spesielt trekke fram hvordan offentlige vs. private er nødt til å arbeide med bærekraft.

Underveis fikk vi god lunsj, og etter det var det Havila sin tur til å holde foredrag. Foredraget startet med fakta om Havila kystruten, og om grunnleggeren av Havila: Per Sævik. Misjonen er: «Vårt oppdrag er å tilby trygge, bærekraftige og opplevelsesrike reiser som skaper minner for livet og levedyktige samfunn.», og visjonen er: «Havila kystruten skal revolusjonere kystreiser og bidra til en mer bærekraftig industri for oss og våre etterkommere».

Videre fikk vi presentert hvordan de arbeider med å nå nullutslipp og utfordringene de har møtt på der. Det som var spennende var at bedriften var så transparent med hva slags problemer de har møtt på! De fortalte blant annet at de har diskusjoner internt om hvordan de skal stille krav til sine underleverandører på bærekraft. For eksempel aktivitetene gjestene kan delta på når de legger til kai. Her har de ikke løsningen enda, og det var forfriskende å høre et foredrag om bærekraft der ikke alt er helgrønt og perfekt selv om ambisjonene er der for fremtiden.

Etter presentasjonen fikk vi omvisning av båten, hvor vi blant annet fikk besøke maskin- og batterirommet, samt se broen (der kapteinen styrer cruiseskipet). Det var både interessant og inspirerende å se hvordan de jobbet, samt hvordan cruiseskipet fungerte.

Etter presentasjonen var det tid for fritid/jobbing med en oppgave vi fikk. Noen jobbet inne på skipet mens noen benyttet muligheten for å løse oppgaven utendørs i jacuzzien på dekk.

På kvelden kom vi fram til Lofoten, nærmere bestem Svolvær, og der skulle vi av. Vi strevde litt med å finne riktig hotell, men vi fant det til slutt. Etter at alle fikk utdelt rom, så var det kun en knapp time til middag på Nordis.

Dag 2 Svolvær-Henningsvær

Dagen etter dro vi videre innom Lofotkraft! Der fikk vi to spennende foredrag, ett om Lofotkraft og et om prosjektet «De grønne øyene» som også Lofotkraft deltar i. Her fikk vi se hvordan arbeidet som gjøres i små kommuner skiller seg ut fra større steder når det kommer til blant annet bærekraft, noe som medfører både fordeler og ulemper.

Lofot-kommunene som deltar i De grønne øyene har som mål å bli lavutslippssamfunn innen 2040, og vil fremstå som en plattform der ungdommer får være med å bygge regionen sin for fremtiden. Lofotkraft la vekt på samskapning på tvers av kommuner for å kunne gå fra fossil til elektrisk transport i veien mot en fornybar fremtid.  Begge to var så spennende! Rundt kl 11:15 dro vi videre, og da satt vi snuten mot Henningsvær.

Altså Henningsvær! For en nydelig plass! Man blir forelsket i Nord-Norge av å være der.

Vi var så heldige at vi hadde fått rom på Trevarefabrikken – som er en nedlagt alt-mulig-fabrikk som har blitt omgjort til hotell, restaurant, bar, kafé og kulturplass! Vi fikk en omvisning av Martin, en av fire eiere, hvor vi fikk fortalt om historien og hvordan veien har blitt til. Samtidig ble det snakk om valgene de hadde tatt, som har vist seg å være bærekraftige.

Etter omvisningen fikk vi en deilig lunsj til en fantastisk utsikt. Etter lunsj delte gruppen seg i to: Noen dro på fjelltur og noen i sauna. Jeg valgte fjelltur, og det var så fantastisk. Det var ganske glatt, men fikk heldigvis lånt noen brodder av noen andre.

På kvelden fikk vi servert tre-retters av en kokk som hadde flyttet til Henningsvær fra Spania, og det smakte! Vi ble sittende en stund etter middagen å prate, noe som var kjempehyggelig. I tillegg var det nordlys som vi fikk sett på.

Dag 3 Hjemreise

Siste dagen startet med yoga i 3. etasje. Som man kan se på bildet var det litt av en utsikt. Det å starte dagen med yoga her anbefales – man får en indre ro. Deretter var det hjemreise, noe som nesten var litt trist. Det har vært noen fantastiske og lærerike dager i Lofoten, og jeg anbefaler å reise på den måten til alle andre! For å beskrive turen med ett ord, så må det nesten bli MAGISK.